2020. szeptember 21., hétfő

Jane Austen - Büszkeség és balítélet

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

Szerelmek ​és félreértések klasszikus meséje a XVIII. századvégi Angliából. Az öt Bennet nővér élete a férjkeresés jegyében zajlik: anyjuk megszállottan próbálja biztosítani számukra a megnyugtató jövőt valami pénzes – és lehetőleg rangos – férfiú mellett. Csakhogy a jó eszű és éles nyelvű Elizabeth szélesebb perspektívákban gondolkozik, és ebben apja is támogatja őt. Amikor Mr. Bingley, a módos agglegény beköltözik az egyik szomszédos birtokra, felbolydul a Bennet-ház élete. A férfi előkelő londoni barátai és a vidékre vezényelt nyalka, ifjú katonatisztek közt bizonyára számos udvarlója akad majd a lányoknak. A legidősebb lány, a derűs és gyönyörű Jane úgy tűnik, meghódítja Mr. Bingley szívét. Ami Lizzie-t illeti, ő megismerkedik a jóképű, és látszólag igencsak dölyfös Mr. Darcyval, és máris kezdődik a nemek ádáz csatája. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Elizabeth nem várt házassági ajánlatot kap a Bennet-vagyont öröklő unokatestvértől, és amikor Mr. Bingely váratlanul Londonba távozik, magára hagyva a kétségbeesett Jane-t, Lizzie Mr. Darcyt teszi felelőssé a szakításért. Ám egy Lydiával kapcsolatos családi válsághelyzet hamarosan ráébreszti hősnőnket arra, hogy mindvégig balul ítélte meg ezt a büszke férfit…

Eredeti hangú, máig modern, magával ragadó történet, melyben magunkra ismerhetünk.

Író: Jane Austen 
Eredeti cím: Pride and Prejudice 
Cím: Büszkeség és balítélet
Kiadó: Menő Könyvek
Kiadás éve: 2020.
Oldalszám: 456
Téma: Romantikus

 Köszönöm a könyvet a Menő Könyveknek!

Ki ne ismerné ezt a történetet? Világszerte ismert, rengeteg kiadása van, és számtalan feldolgozása. Én egy vallomással tartozom, számomra ez a regény teljesen kimaradt. Természetesen tudom miről szól, mi a sztorija, de sohasem olvastam. Ez az én szegénységi bizonyítványom, de sajnos rám jellemző, hogy a kultikus, mindenki által szeretett és elismert regények, filmek, sorozatok többségét nem ismerem. Jó, az nem igaz hogy nem ismerem, de valahogy nem érdekelnek, és nem fogják meg annyira a fantáziámat, hogy elkezdjem őket. 

A Menő Könyveknek hála itt az ideje, hogy elolvassam ezt a regényt. A borító gyönyörű, nagyrészt pont emiatt vetettem szemet a könyvre. Sajnos azonban eléggé csalódott lettem. Tudni kell rólam, hogy a védőborítóval rendelkező könyvekről, mindig leszedem ezt a borítót, mert engem nagyon zavar olvasás közben, most is így tettem. Már csak kb 100 oldal volt hátra a regényből, amikor észrevettem, hogy bizony a cím félig lekopott(!). Hirtelen azt se tudtam mi történt, azt hittem sírva fakadok, hogy mi lett a gyönyörű könyvvel. Ostoroztam magam, hogy miért nem figyeltem oda jobban, elvégre ha hamarabb észreveszem, hogy bizony a kezem alatt lekopik az anyag, ami a borítón van teljesen másképp olvastam volna, és elkerülhető lett volna talán ez a végkifejlet. Szomorú vagyok, hogy ez történt, de szerencsére ha visszateszem a védőborítót, akkor nem fog látszani, hogy mi is lett vele. 

A kérdés én is annyira megszeretem e a történetet, mint sokan mások, vagy nem. 

Aránylag gyorsan haladtam az olvasással, az elején volt egy kis problémám azzal, hogy ki kicsoda, és kihez milyen módon kapcsolódik. Persze szépen lassan rendeződtek a fejemben a szereplők, és így nyilván könnyebb volt megérteni bizonyos dolgokat. 

A regény az adott kor stílusában íródott, amire rá kellett állnia az agyamnak, elvégre nem ez a megszokott, és őszintén nagyon régen olvastam ilyen könyvet, de belegondolva így volt jó. Elhűlve olvastam, hogy milyen ügyesen játszottak a szavakkal, és a legszebb köntösbe bújtatták a legnagyobb sértéseket. Minden kimondott szónak megvolt a mögöttes tartalma. Olyan játszmázások folytak oldalakon keresztül, hogy kikerekedett szemekkel olvastam, és hitetlenkedtem, hogy ilyesmik történtek régen, és hogy azért ott kellett lenni fejben, hogy mindenre a megfelelő választ adják, illetve reflektáljanak az elhangzottakra. 

Az egész regényt átitatta a rangok, és vagyon közötti különbség, minden ekörül forgott. A társadalmi élet, a viselkedés, a házasság. Persze ezen nem lepődtem meg, hiszen már ezelőtt is tudtam, hogy így volt, de az írónő olyan jól ábrázolt mindent, hogy teljesen átéreztem, és megértettem ennek a hátterét. 

Én úgy éreztem, hogy rengeteg főszereplőnk van, nem volt kifejezetten csak egy-két személy, akikre fókuszált a regény. Az tény, hogy leginkább Elizabeth részéről látjuk a történetet, de mindenki szerepet kap benne. Kezdetben a Bennet család mindennapjainak lehetünk részesei, később pedig ebbe csatlakozik be, a szomszédba költöző Mr. Bingley és az ő rokonai, ismerősei. 

Ez az ismeretség teljesen felborítja a Bennet család addigi életét, innen kezdődnek az izgalmak. Rengeteg dolognak lehetünk szemtanúi, szerelem, csalódás, pletyka, intrika, játszmák sorozata, amit egyszerű halandónak nehéz követni. Mivel a családban öt leánygyermek van, és nem számíthatnak nagy vagyonra, az édesanyjuk a lehető legjobban szeretné őket férjhez adni, ám ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszódik néha. Rengeteg körülmény hátráltatja ezen vágya beteljesülését. 

Elizabeth számomra egy érdekes karakter volt olykor teljesen egyetértettem vele, máskor pedig a fejemet fogtam egy-egy cselekedetén. Őszinte leszek, talán sokan nem is fognak szeretni emiatt, de nekem Mr. Darcy teljesen közömbös volt. Elég összetett jelleme van, amit természetesen értékelek, de nem éreztem azt, hogy úr isten nekem kell egy Mr. Darcy! Ez természetesen nem azt jelenti, hogy lebecsülném vagy valami, nagyon is jó karakter. 

Rengeteg szereplőt megismerünk a közel 500 oldal alatt, voltak akiket szerettem, és voltak olyanok is, akik szimplán csak idegesítettek, de összességében azt kell mondanom, hogy mindenki tett valamit a történethez. 

Azt kell mondanom, hogy tetszett a regény, nem mondom azt, hogy szidom magam azért, mert nem találtam rá hamarabb, de határozottan állíthatom hogy nagyon jó döntés volt elolvasnom. Romantikus, a maga módján egyszerű, mégis átitatja egy bizonyos kifinomult, bonyolultság, ami a szavak között/mögött rejtőzik. Cselekményében egy teljesen átlagos történetet kapunk, nincsen tele hatalmas és váratlan fordulatokkal, semmilyen misztikummal, vagy éppen rejtéllyel, de így volt tökéletes. Egyszóval szerettem és csak ajánlani tudom mindenkinek. 



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése